A XXI. század új kerékpáros “játékszerei” az elektromos kerékpárok
Egy e-bike vagy egy pedelec kerékpár kiválasztásánál ugyanazokra kell figyelni, mint egy városi, trekking vagy MTB kerékpárnál. A kerékpárok felépítése ugyanis megegyezik. Amiben mégis eltérnek: motorteljesítmény és felszereltség.
Itt is fontos, hogy milyen felhasználásra keresel kerékpárt és milyen magassággal rendelkezel.
Széleskörű fizetési lehetőségek
Próba lehetőség, több mint 30 tesztbringa!
Több, mint 3.000 elégedett bringavásárló évente!
Miben különbözik az E-bike és a Pedelec?
Mindenki hallott már az elektromos kerékpárokról, azt azonban kevesen tudják, hogy ezen belül két típus különböztethető meg, mégpedig az e-bike és a pedelec.
Habár mindkettő elektromotorral felszerelt kerékpár, van néhány fontos különbség, melyeket most igyekszünk tisztázni.
Az e-bike-ok olyan elektromos kerékpárok, melyek a pedál tekerése nélkül működnek, az indításhoz a gázkar elfordítása szükséges. Ezért ezek a kerékpárok jogosítvány, biztosítás, és bukósisak közelesek. Zömében távol-keleti beszerzésű modellekről van itt szó, amiknek árai a mostani szabályozások miatt esetenként 50-60%-al is növekedtek. A minőségük az árral arányosan nem javulnak, ezért mi nem javasoljuk ezeket a modelleket és ki is vezettük a kínálatunkból.
Ezzel szemben a Pedelec kerékpárok sokkal korszerűbbek, és minőségibb alkatrészekből vannak összerakva. Ezek a kerékpárok csak tekeréskor segítenek rá az elektromotorral, így nem lesz szükség jogosítványra a használatukhoz. Léteznek első, vagy hátsó motoros gépek, ezek lényegében az e-bike-ok kiváltói. Valamint középmotoros pedelec kerékpárok, itt már sokkal korszerűbb technológiát alkalmaznak, és lényegében egy kerékpárról van szó, ahol kapunk rásegítést a tekerés közben.
A meghajtások típusai:
1. Középmotoros.
2. Orrmotoros.
3. Farmotoros.
Nálunk, itt a SzegedBike-ban lehetőséged van ezeknek a pedelec kerékpároknak a kipróbálására. Vásárlás előtt tudsz teszt köröket is menni velük, illetve el is viheted őket egy hosszabb tesztelésre. A feltételekről itt olvashatsz:
Az erőátvitel kétféle módon oldható meg:
1. Költségesebb, de jobb és elegánsabb megoldás a nyomatékérzékelő, ami a hajtóműnél vagy az agymotorban található. Szabályozza a motor által nyújtott nyomatékot azáltal, hogy érzékeli, mekkora nyomatékkal tekersz, és ehhez képest adja a rásegítést.
2. Olcsóbb megoldás a pedálszenzor, amelynél a hajtóműhöz beszerelt szenzor méri a tekerés közbeni fordulatot.
A legtöbb gyártó a középmotoros megoldást alkalmazza, amihez a Bosch, a Shimano és a Yamaha által gyártott motorokat használják. Az energiaellátást a korszerű Li-ion akkumulátor szolgáltatja, mely elhelyezhető a csomagtartón és a vázon, de akár a vázba és a nyeregcsőbe építve is.
A pedelec kerékpárok típusuktól függően használhatóak a városban, hosszabb távú bringázásra, terepen, sőt országúti modellek is elérhetőek, ma már szinte minden kerékpár kategóriának (városi, túra, országúti, mountainbike, fold) létezik elektromos rásegítős változata is. Hatótávolságuk, a rásegítés mértékétől függően, akár 150 km is lehet. Az akkumulátorjaik könnyűek, nem szükséges minden használat után tölteni, bizonyos hátsó agymotoros modellek pedig arra is alkalmasak, hogy egy lejtőn haladva visszatöltsék az akkumulátort. A pedelec kerékpárokat középmotoros, illetve első vagy hátsó agymotorral felszerelt változatban is forgalmazzák. Súlyuk nagyjából 20-25 kg.
Miért válassz pedelec kerékpárt?
- Nagy hatótávolság, olcsó üzemeltetés, kevesebb energia befektetés. Az üzemanyag ára napról napra drágább, így a pedelec kerékpárral való közlekedés mindig olcsóbb lesz. 🙂
- A kerékpározással egyenértékű a közlekedési szabadság. Nem igényel különleges bejelentést, csak a kerékpárokat általánosan érintő KRESZ szabályokat kell betartani. Bár a bukósisak használata nem kötelező, mi kifejezetten ajánljuk, hiszen sokkal nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így ha ezt nem veszed számításba, érhetnek meglepetések.
- Nincs korhatár. Nincs szükség jogosítványra, illetve az elektromotor az idősebbek számára is biztosítják a mozgás örömét.
- Viselhetsz bármit, nem akadály. Öltönyben vagy szabadidő ruhában, de akár szoknyában is használható. 🙂
- Motorral vagy motor nélkül. Az akkumulátor lemerülése után csak tekerni kell, és az út folytatódhat.
- Rendkívül széles választék. Mindenki megtalálja a számára megfelelő modellt.
Az én magán véleményem a pedelec kerékpárokról:
Sokan úgy tartják, hogy a pedelec és elektromos kerékpárok a lustáknak valók. Ez nem igaz!!! Első alkalommal mindenki idegenkedik tőle, és csodálkozik, hogy ez miért jó, miért ennyibe kerül, stb. Ezzel nem tagadom én is így voltam. Utána jött a pillanat, amikor kipróbáltam és azt mondtam, hogy nekem is kell egy ilyen, hisz ez egy “csodajárgány”.
Miért gondolom ezt? A válasz egyszerű: imádok biciklizni, azonban minden alkalommal szenvedéssel zártam a térdemben hasogató fájdalom miatt. Viszont a rásegítésnek köszönhetően ma már élmény a bringázás (még egy emelkedőn is), nem pedig szenvedés. Ez most kicsit marketing szagúan hangzik, de mégis ez az igazság. 🙂
Amíg valamit nem próbálunk ki, addig nem is tudunk róla véleményt alkotni – ezt vallom én. Próbáljátok ki ezeket a kerékpárokat és éljétek meg a “pedelec élményt”.
Törvényi szabályozás!
A Pedelec kerékpárok lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítése, amikor pedálozunk is. Nem rendelkezhet, gázkarral, mint a motorok hanem, vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie, így a rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet, e fölött már a saját izomerődön múlik a sebességed. Az elektromotor teljesítménye nem haladhatja meg a 250W-ot.
A jelenleg hatályos szabályzások értelmében nem kötelező bukósisak használata, és vezetői engedély sem kell hozzá. Mi azonban kifejezetten javasoljuk, hogy használj sisakot, hiszen fejed a legfontosabb testrészed, és fokozottan figyelj a közlekedésben, hiszen a pedelec sokkal nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így érhetnek meglepetések a közlekedésben, ha ezt nem veszed számításba. Nem kötelező a biztosítás sem rá, ráadásul olyan helyen is közlekedhetsz vele, ahol motorral szerelt járművel nem lehet közlekedni.
Az összes általunk forgalmazott pedelec a fentieknek megfelel!
Kivétel ezek alól az ún. S-Pedelec kerékpárok, amelyek 2014 végén jelentek meg és 300-500W-os motorral rendelkeznek és a rásegítés 45 km/h-nál van maximálva. Ezek már a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolandók, így jogosítvány, bukósisak használata szükséges és biztosítást is kötni kell rá!
A részletek tehát a bringa kiválasztásánál is fontosak!
Nem érdemes olcsó, de silány minősége miatt hamar meghibásodó, könnyen rozsdásodó, gyenge minőségű terméket vásárolni.
Gyakran Ismételt Kérdések
GYIK
Mit kell tudni az e-bike típusú elektromos kerékpárokról?
Az e-bike-ok olyan elektromos kerékpárok, melyek a pedál tekerése nélkül működnek, az indításhoz a gázkar elfordítása szükséges. Németországban az e-bike-ok jogosítvány-, biztosítás- és rendszámkötelesek, hazánkban azonban a teljesítményhatár 250W, így azokkal az e-bike-okkal, melyek motor teljesítménye ez alatt van, nincs egyéb dolgunk.
A e-bike-ok hatótávolsága kb. 30-60 km, súlyuk pedig meglehetősen nagy, mivel egy akku-pakkba 3 vagy 4 ólom akkumulátor van beépítve, ami 15-20 kg-ot is nyomhat. Minden használat után szükséges tölteni őket, a hajtómotor általában hátsó agymotor.
Mit kell tudni a Pedelecről?
Az elektromos kerékpárok másik típusa a pedelec. Maga a szó a Pedal-Electric-Cycle szavakból alakult ki. Legnagyobb különbség az e-bike-okhoz képest, hogy bár ezek is elektromos rásegítésű kerékpárok, villanymotorjuk csak a pedál tekerésével működik és segíti gazdáját a haladásban. Az erőátvitel kétféle módon oldható meg. A pedelec kerékpárok típusuktól függően használhatóak a városban, hosszabb távú bringázásra, terepen, sőt országúti modellek is elérhetőek, ma már szinte minden kerékpár kategóriának (városi, túra, országúti, mountainbike, fold) létezik elektromos rásegítős változata is. Hatótávolságuk, a rásegítés mértékétől függően, akár 150 km is lehet. Az akkumulátorjaik könnyűek, nem szükséges minden használat után tölteni, bizonyos hátsó agymotoros modellek pedig arra is alkalmasak, hogy egy lejtőn haladva visszatöltsék az akkumulátort. A pedelec kerékpárokat középmotoros, illetve első vagy hátsó agymotorral felszerelt változatban is forgalmazzák. Súlyuk nagyjából 20-25 kg.
Milyan árkategóriában találhatok elektromos bringát? Mit kapok a különböző összegekért?
Hogyan megoldott az erőátvitel a Pedelecnél?
Az erőátvitel kétféle módon oldható meg.
1, Költségesebb, de jobb és elegánsabb megoldás a nyomatékérzékelő, ami a hajtóműnél vagy az agymotorban található. Szabályozza a motor által nyújtott nyomatékot azáltal, hogy érzékeli, mekkora nyomatékkal tekersz, és ehhez képest adja a rásegítést.
2, Olcsóbb megoldás a pedálszenzor, amelynél a hajtóműhöz beszerelt szenzor méri a tekerés közbeni fordulatot. A legtöbb gyártó a középmotoros megoldást alkalmazza, amihez a Bosch, a Shimano és a Yamaha által gyártott motorokat használják. Az energiaellátást a korszerű Li-ion akkumulátor szolgáltatja, mely elhelyezhető a csomagtartón és a vázon, de akár a vázba és a nyeregcsőbe építve is.
Miért válasszam az elektromos bringát?
- Nagy hatótávolság, olcsó üzemeltetés, kevesebb energia befektetés. – Az üzemanyag ára napról napra drágább, így az elektromos kerékpáron való közlekedés mindig olcsóbb lesz. 🙂 , ez a felhasználási területet elsősorban az idősebbek korosztály és/vagy a fizikailag gyengébbek használják elsősorban nagy nagy megelégedéssel.
- A kerékpározással egyenértékű közlekedési szabadság. – Nem igényel különleges bejelentést, csak a kerékpárokat általánosan érintő KRESZ szabályokat kell betartani. Bár a bukósisak használata nem kötelező, mi kifejezetten ajánljuk, hiszen sokkal nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így ha ezt nem veszed számításba, érhetnek meglepetések.
- Nincs korhatár. – Nincs szükség jogosítványra, illetve az elektromotor az idősebbek számára is biztosítják a mozgás örömét.
- Viselhetsz bármit, nem akadály. – Öltönyben vagy szabadidő ruhában, de akár szoknyában is használható. 🙂
- Motorral vagy motor nélkül. – Az akkumulátor lemerülése után csak tekerni kell, és az út folytatódhat.
- Rendkívül széles választék. – Mindenki megtalálja a számára megfelelő modellt.
Milyen törvényi előírások vonatkoznak a Pedelecre?
A Pedelec kerékpárok lényege, hogy csak akkor működik az elektromos rásegítése, amikor pedálozunk is. Nem rendelkezhet gázkarral, mint a motorok, hanem, vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor, vagy a pedálozási nyomatékot. A pedálozás befejezése után a rásegítésnek azonnal meg kell szűnnie így a rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet, e fölött már a saját izomerődön múlik a sebességed. Az elektromotor teljesítménye nem haladhatja meg a 250W-ot.
A jelenleg hatályos szabályzások értelmében nem kötelező bukósisak használata, és vezetői engedély sem kell hozzá. Mi azonban kifejezetten javasoljuk, hogy használj sisakot, hiszen fejed a legfontosabb testrészed, és fokozottan figyelj a közlekedésben, hiszen a pedelec sokkal nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így érhetnek meglepetések a közlekedésben, ha ezt nem veszed számításba. Nnem kötelező a biztosítás sem rá, ráadásul olyan helyen is közlekedhetsz vele, ahol motorral szerelt járművel nem lehet közlekedni.
Az összes általunk forgalmazott pedelec a fentieknek megfelel!
Létezik elektromos kerékpár, amihez kell jogsi?
Igen. Az ún. S-Pedelec kerékpárok, amelyek 2014 végén jelentek meg és 300-500W-os motorral rendelkeznek és a rásegítés 45 km/h-nál van maximálva. Ezek már a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolandók, így jogosítvány, bukósisak használata szükséges és biztosítást is kötni kell rá!
Milyen gyártók készítik a legmegbízhatóbb elektromos bringákat?
- BadBike: a magyar márka mögött Európa legnagyobb kerékpár összeszerelő üzeme áll, ahol közel 12 féle világmárkát gyártanak, egész Európát ellátva. A tószegi gyár Bosch motoros kerékpárjai az egyik legjobb ár/érték arányú választási lehetőséget adják. A minőségről csupán annyit, hogy ebben a gyárban magyar kezek szerelik össze és innen gurul ki a Winora és Haibike márkák legtöbb bringája.
- Hercules: a tradícionális német gyártó több mint 125 éve gyárt kerékpárokat, és kezdetektől meghatározó szereplője volt az E-bike piacnak. Ma elsősorban a kényelmesebb, laza városi tekeréshez való bringák találhatóak meg a választékukban, melyeknek összeszerelése részben szintén Magyarországon történik, a fent említett tószegi gyárban.
- Haibike: A német Winora csoport zászlóshajója bár még „csak” 1996 óta van a piacon, de a márkanév összefonódott a sporttal és a teljesítménnyel. A termékeik extrém módon a sportosságot sugározzák a piacon és biztosan állíthatjuk, hogy a legszebb montik az ő választékukban lelhetők fel.
- Winora: A német cégcsoport a Haibike mellett a trekking-, túrakerékpárosok igényeit tudja kiszolgálni a széles választékával.
Milyen fizetési lehetőségek vannak a boltban és online?
Mit mondanak a vásárlóink?
Nem akarom, hogy melléfogj!