Mindenki hallott már az elektromos kerékpárokról, azt azonban kevesen tudják, hogy ezen belül két típus különböztethető meg, mégpedig az e-bike és a pedelec. Habár mindkettő elektromotorral felszerelt kerékpár, van néhány fontos különbség, melyeket most igyekszünk tisztázni.
Az e-bike-ok olyan elektromos kerékpárok, melyek a pedál tekerése nélkül működnek, az indításhoz a gázkar elfordítása szükséges. Németországban az e-bike-ok jogosítvány-, biztosítás- és rendszámkötelesek, hazánkban azonban a teljesítményhatár 250W, így azokkal az e-bike-okkal, melyek motor teljesítménye ez alatt van, nincs egyéb dolgunk. A bringák hatótávolsága kb. 30-60 km, súlyuk pedig meglehetősen nagy, mivel egy akku-pakkba 3 vagy 4 ólom akkumulátor van beépítve, ami 15-20 kg-ot is nyomhat. Minden használat után szükséges tölteni őket, a hajtómotor általában hátsó agymotor.
Az elektromos kerékpárok másik típusa a pedelec. Maga a szó a Pedal-Electric-Cycle szavakból alakult ki. Legnagyobb különbség az e-bike-okhoz képest, hogy bár ezek is elektromos rásegítésű kerékpárok, villanymotorjuk csak a pedál tekerésével működik. Az erőátvitel kétféle módon oldható meg. Költségesebb, de jobb és elegánsabb megoldás a nyomatékérzékelő, ami a hajtóműnél vagy az agymotorban található. Szabályozza a motor által nyújtott nyomatékot azáltal, hogy érzékeli, mekkora nyomatékkal tekersz és ehhez képest adja a rásegítést. Olcsóbb megoldás a pedálszenzor, amelynél a hajtóműhöz beszerelt szenzor méri a tekerés közbeni fordulatot. A legtöbb gyártó a középmotoros megoldást alkalmazza, amihez a Bosch, a Shimano és a Yamaha által gyártott motorokat használják. Az energiaellátást a korszerű Li-ion akkumulátor szolgáltatja, mely elhelyezhető a csomagtartón és a vázon, de akár a vázba és a nyeregcsőbe építve is.
A pedelec kerékpárok típusuktól függően használhatóak a városban, hosszabb távú bringázásra, terepen, sőt országúti modellek is elérhetőek. Hatótávolságuk, a rásegítés mértékétől függően, akár 150 km is lehet. Az akkumulátorjaik könnyűek, nem szükséges minden használat után tölteni, bizonyos hátsó agymotoros modellek pedig arra is alkalmasak, hogy egy lejtőn haladva visszatöltsék az akkumulátort. A pedelec kerékpárokat középmotoros, illetve első vagy hátsó agymotorral felszerelt változatban is forgalmazzák. Súlyuk nagyjából 20-25 kg.
Miért válassz elektromos bringát?
- Nagy hatótávolság, olcsó üzemeltetés. – Az üzemanyag ára napról napra drágább, így az elektromos kerékpáron való közlekedés mindig olcsóbb lesz. 🙂
- A kerékpározással egyenértékű közlekedési szabadság. – Nem igényel különleges bejelentést, csak a kerékpárokat általánosan érintő KRESZ szabályokat kell betartani. Bár a bukósisak használata nem kötelező, mi kifejezetten ajánljuk, hiszen sokkal nagyobb nyomatékkal közlekedik, mint egy átlagos kerékpár, így ha ezt nem veszed számításba, érhetnek meglepetések.
- Nincs korhatár. – Nincs szükség jogosítványra, illetve az elektromotorok az idősebbek számára is biztosítják a mozgás örömét.
- Viselhetsz bármit, nem akadály. – Öltönyben vagy szabadidő ruhában, de akár szoknyában is használható. 🙂
- Motorral vagy motor nélkül. – Az akkumulátor lemerülése után csak tekerni kell, és az út folytatódhat.
- Rendkívül széles választék. – Mindenki megtalálja a számára megfelelő modellt.
Álmaid elektromos vagy pedelec bringájának kiválasztásakor érdemes végigmenni ugyanazokon a kérdéseken, mint egy kerékpár esetében. Vásárlás előtt kérd ki szakértő véleményét és próbáld ki Te magad, ez nálunk meg is teheted !